©2018 by Yarnanta

Webdesign by Mandala Visuals

JOOGA

Ohjaan joogaa ajatuksella, että paras harjoitus syntyy, kun ottaa vastaan sen, mikä on luontaisesti syntymässä kussakin tilanteessa sisältä päin. En ohjaa suorittamaan asanoita eli joogaliikkeitä  jotain ulkoista päämäärää kohti, vaan elämään kutakin hetkeä, aidosti, hengittämään ja ottamaan vastaan se, mikä on syntyäkseen.

Joogaharjoitus on aina matka omaan mieleen, vaikka se ulkoisesti näyttäisi sarjalta fyysisiä liikkeitä. Opetellaan olemaan läsnä, opetellaan olemaan suorittamatta, opetellaan huomaamaan kehon ja mielen viestejä ja olemaan itselle armollisia – tai välillä vähän vaatimustasoa nostaviakin, tarpeen mukaan.

Ohjaajana annan tunneillani ohjeita ja avustan sinua tekemään omaa harjoitustasi, oman hengityksesi tukemana. Jokainen harjoitus alkaa keskittymis- ja hengitysharjoituksilla, ja päättyy asanasarjojen lopuksi rauhoittavaan ja tasapainottavaan loppurentoutukseen.

Käytän tunneillani usein musiikkia luomaan tunnelmaa ja ”äänitapettia”, mikä auttaa keskittymään käsillä olevaan hetkeen. Loppurentoutusten aikana käytän usein myös erilaisia "energiasoittimia": sointukulhoja, kelloja tai gongia. Lyhyet mantrat kuuluvat myös tunteihini. Ääni eri muodoissaan toimii keskittymiskykyä lisäävänä sekä myös solutasolla hoitavana elementtinä.

Tunteihini sisältyy myös mudria, tietoa joogatraditiosta, chakroista (energiakeskukset) ja meridiaaneista (energialinjoista), sekä tietoa kehon ja mielen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. 

Kaikki avoimet tuntini ja kurssini sopivat sekä aloittelijoille että kauemmin joogaa harjoittaneille. Lisäksi tarjoan erityisteemaisia työpajoja ja pidempiä joogaelämyksiä.

Suosittelen ottamaan joogan vakituiseen viikko-ohjelmaasi – täten saat parhaan tuntuman omaan kehoosi ja sen muutoksiin, ja myös mielesi alkaa kaipaamaan joogan mukanaan tuomaa tasapainon ja rauhan tilaa.

Jooga muuttaa elämäsi – oletko valmis?

 

Joogatunnit 60-75-90 minuuttia; maratontunnit 180 minuuttia, kurssit 120 minuuttia-2 päivää ja muutakin sopimuksen mukaan.

Seuraavassa saat lisätietoa eri tuntityypeistä.

Hathajooga

 

Hathajooga on oikeastaan termi kaikelle ”liikkuvalle” joogalle; näillä tunneilla keskitytään joogan perusliikkeisiin, perusasanoihin, rauhallisesti edeten Tällaiset tunnit sopivat kaikille, läpi elämän, sekä joogaa aiemmin harjoittaneille että vasta-alkajille.

Jokainen harjoitus alkaa keskittymis- ja hengitysharjoituksilla, ja päättyy asanasarjojen lopuksi rauhoittavaan ja tasapainottavaan loppurentoutukseen.

Dynaaminen hathajooga

Dynaamisessa hathajoogassa asanaharjoitus on voimaa ja energiaa kasvattava; sopii erityisesti hetkeen, jolloin haluat virkistyä, voimaantua ja nauttia kehosi energiasta.

Tästä tuntityypistä voi käyttää myös käsitettä yang-joogaharjoitus.

Rauhoittava hathajooga

Rauhoittavassa hathajoogassa pääpaino on liikkeiden rauhallisessa, tutkivassa nautiskelussa; sopii erityisesti hetkiin, jolloin tarvitset levollista, rauhoittavaa liikettä.

Yinjooga

 

Yinjooga kohdistuu fysiologisesti kehon sidekudoskerroksiin, nesteyttäen, venyttäen ja virkistäen kehoa esimerkiksi rankempien fyysisten harjoitusten tueksi. Yinjooga sopii myös mainiosti hiljentymiseen, mielen rauhoittamiseen ja rentoutumiseen, koska siinä ollaan pitkähköjä aikoja paikoillaan.

Yinjoogassa asetutaan hengittelemään asanoihin useiden minuuttien ajaksi ja annetaan painovoiman ja ajan vaikuttaa kehoon rentouttavasti ja avaavasti.

Yinharjoituksessa käytetään usein apuna ja tukena joogatiiliä, vilttejä, joogavöitä ja tukityynyjä eli bolstereita, jotta saadaan keho asettumaan avaaviin asentoihin mahdollisimman rennosti ja mukavasti.

Sopii kaikille.

 

Restoratiivinen jooga

 

Näillä tunneilla pääset lepäämään ja palautumaan. Asettaudut mukaviin jooga-asentoihin ohjauksen myötä, ja tuet asentosi tyynyin, viltein, ja muin tukiavuin. Tuloksena on asento, jossa "kellut".

 

Restoratiivisen joogan tarkoituksena on antaa parasympaattisen hermoston ottaa ohjat, eli pakene-ja-taistele reaktioherkkyys astuu taka-alalle, ja saat luottaa turvalliseen ja rauhoittavaan olotilaan. Etuotsalohkosi rauhoittuu, ja ajatusten pyörre hidastuu. Sinulla on tilaa ja aikaa vain olla. Uudistua lempeästi.

Näillä tunneilla käytän usein palautumisen tukena eteerisiä öljyjä.

Flowjooga

 

Flowjoogassa asanat eli liikkeet sidotaan sulavaksi kokonaisuudeksi – liike jatkuu toiseen liikkeeseen rauhallisen hengityksen myötä. Flowjoogaharjoitus on sekä energisoiva että rentouttava, koska täydellinen keskittyminen muuttuvaan liikkeeseen antaa kehoon ja mieleen tilaa.

Hotjooga

 

Hotjoogassa harjoitus - olipa se sitten liikkuvaa tai yinjoogaa - tehdään lämmitetyssä salissa, minkä seurauksena aineenvaihdunta saa hyvän boostin, ja harjoituksen ja hikoilun kautta sinusta poistuu kuona-aineita. Harjoitus on myös tuntemuksiltaan erilainen siksi, että lämpimässä kehon liikelaajuus on erilainen: lihakset antavat myöten paljon helpommin kuin viileässä, ja niinpä koet kehosi erilaisena.

Ilmajooga 

 

Ilmajoogaharjoituksessa käytetään apuna hammockia eli liinaa, mikä tuo harjoitukseen omanlaisensa ulottuvuuden, ilman, ja jopa painottomuuden tunteen. 

Hammockiin nojaten tai siinä riippuen aiheutetaan kehon eri osiin, erityisesti stressipaikkoihin, kuten lonkankoukistajiin, ylä- ja alaselkään, ensin painon tunnetta, minkä jälkeen, kun paine vapautetaan, kehon energiat ja nesteet pääsevät kiertämään vilkkaammin ja keho vapautuu jännitteistä.

Alkeistunneilla keskitytään ilmajoogaharjoituksen perustekniikkaan ja luottamuksen syntymiseen, jatkotunneilla asanoihin tulee jonkin verran akrobaattisempaa ulottuvuutta.

Kuitenkin myös ilmajoogaharjoitus on JOOGAharjoitus, perusideana se, että yhdistetään hengitys ja liike, ja keskitytään hetkeen.